شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶

تجربه های ملی

وزارت کشور:

تعریف بومی "اتاق فکر" در وزارت کشور مطابق با شرایط این وزارت‌خانه مادر عبارت است از: "گروهی از مدیران، کارشناسان کلیدی و صاحب نظران یک حوزه که در راستای پاسخگویی به یک موضوع یا چالش کلیدی در وزارت کشور(اعم از موقت یا دائم) شکل گرفته و بر اساس اصل اندیشه جمعی و ایده‌پردازی گروهی، سیاست‌ها، راهبردها و تصمیم‌های اثربخش را به کارگروه‌های راهبردی پیشنهاد می‌دهند". هر اتاق فکر از رئیس، دبیر، اعضای درون‌سازمانی، حداکثر 4 عضو برون‌سازمانی و یک تسهیل‌گر راهبردی تشکیل می‌شود.

وظایف اتاق‌های فکر در وزارت کشور

اهم وظایف اتاق‌های فکر وزارت کشور عبارت است از:

تمرکز علمی بر حل نیازها و مسائل کلیدی کارگروه‌ راهبردی متناظر

تصمیم‌سازی سریع، هوشمندانه و مبتنی بر پ‍ژوهش‌های نظام‌مند

تعریف نیازها و اولویت‌های پژوهشی و مطالعاتی بلندمدت

ایجاد شرایط برای شکل‌گیری اجماع میان نخبگان و صاحبنظران در خصوص مسائل راهبردی

 

جهت اطلاع بیشتر در اینخصوص به آدرس ذیل مراجعه فرمایید.

http://www.moi.ir/portal/Home/Default.aspx?CategoryID=3e1f9366-6624-4f51-a086-b2b78d98a416

 

وزارت جهاد کشاورزی:

تشکیل اتاق فکر وزارت جهاد کشاورزی در پایان سال 1384 به دستور وزیر وقت مطرح شد و نخستین نشست این اتاق در تاریخ شنبه 16 دی 1385 آغاز به کار کرد. در این وزارتخانه اتاق فکر به عنوان کانونی که در آن افراد با تجربه در بخش کشاورزی گردهم می‌آیند و برای مسایل مختلف بخش فکر و چاره‌جویی می‌کنند، تعریف گردیده است(به نقل از دبیر وقت اتاق فکر وزارت جهاد و کشاورزی در سایت روزنامه هموطن سلام به آدرس http://www.hamvatansalam.com/news74903.html).

این وزارت با بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و ایجاد "سامانه هم‌اندیشی و نشست‌های مجازی بررسی مسائل بخش کشاورزی ایران " تلاش نموده تا از طریق کسب نظرات متخصصین و کارشناسان ذیربط در حوزه‌های کاری خود، مسیر تعالی سازمانی خود را هموار نماید. در عین حال بعضا برخی واحد‌های استانی وزارت مزبور همانند سازمان جهاد کشاورزی استان‌های فارس و مرکزی نسبت به تشکیل اتاق‌های فکر استانی جهت هم‌اندیشی و چاره حویی در حل مسائل بخش کشاورزی در استان خود اقدام نموده‌اند.

 

جهت اطلاع بیشتر در اینخصوص به آدرس‌های ذیل مراجعه فرمایید.

سامانه هم‌اندیشی و نشست‌های مجازی بررسی مسائل بخش کشاورزی ایران

http://www.maj.ir/portal/Home/Default.aspx?CategoryID=e5ba3e63-2682-4f94-9ac4-c4999be16a0e

 

اتاق فکر سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی

http://www.jkm.ir/index.php/page/14.html

 

اتاق فکر سازمان جهاد کشاورزی استان فارس

http://www.fars.agri-jahad.ir/portal/Home/Default.aspx?CategoryID=c0ef3ec0-b7b9-4051-ac86-df47c9ce7082

 

 

سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران:

ضرورت ایجاد اتاق فکر در سازمان فوق به عنوان رسانه ملی اطلاع‌رسانی در کشور متصدیان مربوطه را بر ان داشته است تا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های منحصر به فرد مراکز استانی و استفاده از تجارب بسیار گرانقدر فکری درصدد پیشبرد مقاصد به حق خود باشند که یکی از محمل‌های آن تشکیل اتاق فکر مراکز می‌باشد که به مانند فرشی که تار و پود و رنگ‌های مختلف آن نشانگر هر بخشی از جغرافیای ایران اسلامی است، در قالب بستری فکری درصدد تبیین نقاط قوت و پر کردن خلاءها و شناخت مسائل و مشکلات و ارائه راه‌کارهای متقن در جهت اعتلای ایران اسلامی برآید.

 

 اهداف تشکیل اتاق فکر در مراکز سازمان صدا و سیما

1ـ تلاش برای ارتقاء ضریب اعتماد ملی

2ـ تولید فکر

3ـ جذب نخبگان فکری جامعه و نحوه ارتباط آنها با رسانه ملی

4ـ ایجاد زمینه برای بهره‌مندی از تمامی ظرفیت‌های کارشناسی و استعدادهای موجود در استان و نحوه استفاده در رسانه

5ـ تلاش برای جلب نظر مخاطب و ایجاد تمایز رسانه ملی ـ محلی با دیگر رقبای رسانه‌ای در پاسخ‌دهی به نیاز مخاطبان خود

6ـ تلاش برای غنی‌سازی، ابتکار و نوآوری کیفی و سرعت عمل در پاسخ به نیاز مخاطب و ستاد

7ـ آسیب‌شناسی، تحلیل وضع موجود در استان و ارائه راه‌کارها برای برون رفت از چالش‌ها با همیاری نخبگان فکری جامعه

 

اعضای اتاق فکر

1ـ مدیرکل (رئیس اتاق فکر)

2ـ معاونان صداوسیما و اطلاعات و اخبار

3ـ مدیر آموزش و پژوهش (دبیر جلسه)

4ـ سه تا پنج نفر کارشناس متخصص (به صورت ثابت) در موضوع با تأیید مدیرکل.

جهت اطلاع بیشتر در اینخصوص به آدرس‌های ذیل مراجعه فرمایید.

اتاق فکر مراکز سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

http://dpp.irib.ir/index.php?option=com_content&view=category&id=422&Itemid=158

 

وزارت صنعت، معدن و تجارت:

پس از ادغام وزارتخانه‌های صنعت و معدن و بازرگانی و تشکل وزارت فوق، دستور تشکیل 3 اتاق فکر مجزا در این وزارتخانه در اواخر شهریورماه 1390 توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت تحت عنوان صنعت، معدن و تجارت صادر گردید. بنا بر اذعان ایشان جلسات اتاق های فکر در سه حوزه اصلی فعالیت وزارتخانه به صورت مستمر برگزار می شود. به نحوی که با حضور کارشناسان و نخبگان و استفاده از افکار و نظرات آنها می توان استراتزی های آینده در این حوزه ها را تبیین کرد.

 

جهت اطلاع بیشتر در اینخصوص به آدرس‌های ذیل مراجعه فرمایید.

وزارت صنعت، معدن و تجارت – حوزه بازرگانی

http://www.moc.gov.ir/

وزارت صنعت، معدن و تجارت – حوزه صنایع و معادن

www.mim.gov.ir/