موضوعات بعد از زمستان 1392
کارگروه بندری :
1- مسئولیت
انتخاب پایانه ای که وظیفه ای نگهداری کانتینرهای ورودی به بندر را بر عهده دارد، به شرکت
کشتیرانیِ صاحبِ کانتینر و یا نمایندگان قانونی وی با در نظر داشتن و محفوظ بودن
حق و حقوق سازمان واگذار شود.
2- عملیات
بارشماری مطابق قانون توسط نمایندگان تحویل دهنده و تحویل گیرنده کالا ( کانتینر )
صورتجلسه و تبادل گردد به نحوی که به هیچ وجه موجب توقف عملیات تخلیه و بارگیری و
جلوگیری از خروج کشتی نگردد.
3- اپراتور
اسکله باید پوشش بیمه ای مناسب جهت جبران خسارت به کشتی و کانتینر را داشته باشد .
4- سازمان
بنادر نظارت دقیق و نظامند (حتی الامکان از طریق موسسات رده بندی و کنترل کیفیت)
به لحاظ ایمنی، عملیاتی و محیط زیستی بر اپراتور اسکله داشته باشد.
5- مدیریت
بندر در محدوده مناطق پشتیبانی واقع در پشت باراندازها فقط در موارد ایمنی، محیط
زیست و بهداشتی نظارت داشته و در تعیین تعرفه های ارائه خدمات، انبارداری حمل و
لجستیک نقشی نداشته باشد.
6- اجازه
حضور انجمن های صنفی برای نظارت و رسیدگی به اختلافات فیما بین پایانه داران و
شرکتهای فعال در مناطق پشتیبانی داده شود.
کارگروه تسهیلات :
نحوه ورود و خروج به بنادر و صدور مجوز مربوطه اعم از مجوزهای دائمی ، موقت ، مهمانان خارجی و خودرو.
بررسی شرایط بازگشت شرکت های کشتیرانی.
بررسی چرخه مالی بنادر جهت تسهیل و رفع مشکلات موجود.
موضوعات قبل از زمستان 1392
1- توجه ویژه به نیروی انسانی و آموزش تکمیلی آنان در مقطع بالاتر توام با بازدیدهای میدانی و انجام کارهای کارگاهی
2- بکارگیری نیروهای متخصص و لزوم تربیت نیروهای سازمانی از طریق شرکت در دوره های بین المللی
3- نقد و بررسی چالش ها و تهدیدهای فرا روی سازمان بمنظور چابک سازی فعالیت ها در رسیدن به سند چشم انداز
4- واگذاری امور به تعاونی پرسنل سازمان و لزوم حمایت سازمانی
5- تعیین جایگاه نظارتی در واگذاریها
6- شفاف سازی جایگاههای صف و ستاد در سازمان و تقویت نظارت سازمان بر عملکرد بنادر
7- تدوین روش و استانداردسازی تعیین و انتخاب مدیران سازمان (تا حد مدیران کل)
8- شناسایی افراد مستعد و توانمند و خلاق بر اساس معیارهای شایسته سالاری و شایسته بینی
9- نحوه اداره بنادر با رویکرد اقتصادی ( یا درآمد هزینه ای نمودن بنادری که قابلیت این موضوع را دارند.)
10- طراحی زون بندی اراضی بنادر در امور سرمایه گذاری و اصلاح زون بندیهای موجود
11- توان سازمانی و استفاده از تخصص و تجربیات افراد بازنشسته سازمان
12- روش های ایجاد انگیزه در نیروی انسانی بمنظور پیشبرد اهداف سازمانی و افزایش بهره وری
13- جایگاه مرجع دریایی کشور (Maritime administrator) و راههای انتقال آن
14- ساختار و تشکیلات سازمان بنادر بطور عام و بخش حاکمیت بطور خاص
15- ساماندهی نرم افزارهای موجود سازمان
16- بازنگری در نحوه خصوصی سازی و ارجاع امور به بخش خصوصی
17- استقرار نظام مدیریت دانش در سازمان و بنادر تابعه
18- نظامهای انگیزشی و بهبود فضای سازمانی
19- جایگاه حاکمیتی سازمان و راهکارهای تقویت و اجرایی نمودن این جایگاه
20- مدیریت بنادر بعنوان مراکز و بنگاههای تجاری
21- سند جامع راهبری دریایی کشور (تدوین و تصویب)
22- نحوه تعامل اتاق فکر با سایر بخش های سازمانی از جمله نظام پیشنهادات در سازمان
23- بررسی مسائل مختلف مربوط به نیروی انسانی در راستای ایجاد انگیزه بیشتر، رعایت عدالت، جذب و نگهداری و ...
24- ساختار بنادر کشور و چگونگی فعالیت تجاری آنها (با بخش خصوصی - تعاونی)
25- تقویت وابستگی و علاقمندی پرسنل به سازمان و مهم بودن سرنوشت سازمان
26- نقش نیروی انسانی در سازمان و ارتقاء ایشان بر اساس تدوین سیستم های مصوب
27- بازنگری جدی سیستم تعرفه گذاری در سازمان بنادر
28- کاربرد بهینه GIS در تهیه طرح نقشه های بنادر